3 manieren om mediation toe te passen binnen jouw bedrijf
Binnen een bedrijf moet een aangename sfeer heersen en tegelijkertijd moet er vaak worden gewerkt in stressvolle situatie. Dit contrast levert regelmatig problemen op en arbeidsconflicten zijn dan ook eerder regel dan uitzondering. Een conflict op de werkvloer is voor niemand leuk. Het is niet leuk voor de directeur van het bedrijf, want dit gaat ten koste van de productie en daarmee vergroot je de kans op verzuim.
Het is niet goed voor de manager, want deze heeft wat uit te leggen aan zijn meerderen. Ook is het niet leuk voor de andere mensen op de werkvloer, want het verpest de sfeer volledig. Het toepassen van mediation kan arbeidsconflicten verhelpen of voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld met mediation in Deventer contact opnemen. Maar in welke situaties kun je mediation het beste toepassen?
Conflicten tussen werknemers onderling
Mediation kan toegepast worden wanneer werknemers met gelijke rollen een conflict hebben. Dit wordt nog relevanter wanneer de werknemers ook nog eens met elkaar samen moeten werken en elkaar dus dagelijks zien. Als leidinggevende kun je eerst proberen om het conflict op te lossen. Soms heeft één van de partijen echter het gevoel dat een leidinggevende partijdig is. Met mediation voorkom je dit, want die heeft geen rol binnen het bedrijf. Een mediator is per definitie onpartijdig en dat element is belangrijk om conflicten te voorkomen.
Bij een conflict tussen een werkgever en leidinggevende
Ook bij conflicten tussen leidinggevenden en werkgevers kan mediation raadzaam zijn. Zeker wanneer beide partijen van elkaar afhankelijk zijn. Soms kan een werknemer het goed vinden met zijn collega’s, maar heeft deze conflicten met de leidinggevende. Dit kan te maken met de verschillende karaktertypes. Een mediator is dan effectief wanneer beide partijen bereidwillig zijn en het probleem willen oplossen.
Bij opzegging van de arbeidsovereenkomst
Arbeidsovereenkomsten worden niet altijd met wederzijdse goedkeuring opgezegd. Misschien wil een werknemer het bedrijf niet verlaten, of misschien is de werknemer niet tevreden en beroept deze zich op zijn arbeidscontract. Als eigenaar van een bedrijf wil je dit liever niet tot de rechter laten komen. Probeer er daarom eerst met elkaar uit te komen. Pas wanneer dit niet lukt, kun je beter een mediator inschakelen.
Er is ook nog een verschil tussen externe mediation en interne mediation. Grotere bedrijven stellen vaak een mediator onder contract om geschillen snel en praktisch op te lossen. Een interne mediator heeft affiniteit met het bedrijf en dat wil nog wel eens helpen.