B2B Marketing is samen beter worden!
B2B Marketing of Business to business marketing is een term die je steeds vaker hoort. Niet omdat het een hype is, maar omdat het een belangrijk facet is van je strategie! B2B gaat niet alleen om de verkoop van je producten aan een bedrijf, maar om het samen sterker worden, samen beter worden. Je verkoopt namelijk niet alleen een product, je verkoopt een samenwerking.
Wat betekent B2B marketing eigenlijk?
B2B Marketing, of business to business marketing is eigenlijk het marketen van je producten aan andere bedrijven die tevens je klanten zijn. Zo zal een bandenfabrikant zijn B2B marketing inzetten op autofabrikanten en de autofabrikant zijn B2B marketing inzetten op autoverkopers. Zo zijn alle bedrijven klant van een ander bedrijf en het is belangrijk dat je als bedrijf weet wat jouw klant wilt en hoe je deze blij kunt maken. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig en er spelen allerlei elementen mee in het samenstellen van een geschikte B2B marketing strategie. Marketing strategen moeten al deze elementen en de verschillende belangen hooghouden en in de best mogelijke formule bij elkaar zien te krijgen.
Waar moet ik op letten bij mijn B2B marketing?
Wanneer je je producten probeert te marketen aan andere bedrijven via B2B marketing is het belangrijk om je te realiseren dat je niet aan het bedrijf aan het verkopen bent maar aan de persoon die de inkopen doet van dit bedrijf. Dat wil zeggen dat je er voor moet zorgen dat je interessant bent voor deze persoon en dus een goede relatie met hem of haar op kunt bouwen. In sommige gevallen gaat het om een team en hierbij kan het goed zijn om regelmatig een vertegenwoordiger langs te sturen om te polsen wat het sentiment van de groep is.
Daarnaast is het, uiteraard, heel belangrijk om te weten wat voor een soort bedrijf je target en wat hun verdienmodel is. Daar kun je namelijk handig op inspelen bij je eerste pitch of gesprek. Het is ook heel goed om te weten in welke omzet en winst-range je potentiële klant zit, want dit zegt veel over hun inkoop budgetten en eventuele groei-problemen. Zo zal een jong bedrijf dat snel groeit meer geinteresseerd zijn in dure integratiesystemen dan een groot bedrijf dat weinig geld overhoudt om te investeren.
Hoe pak ik B2B aan?
Bij B2B marketing gaat het voor je kunt beginnen om je eigen positionering in de markt. Heb je een website, een goed product, een duidelijke uitleg over je product? Heb je een hoge kwaliteit communicatie die je kunt inzetten om bedrijven te benaderen zonder dat je als vervelend wordt gezien? Dit zijn facetten die sommige bedrijven vaak overslaan, terwijl deze juist heel belangrijk zijn wanneer je van start gaat. Een goede start is bij B2B marketing echt het halve werk. Zodra je namelijk met een professionele website en een gedegen plan van aanpak en een goed producten naar bedrijven toe stapt is de kans veel groter dat je hier een succesvolle samenwerking uit kunt halen.
Pas zodra je al deze facetten op een rijtje hebt en goed geïnformeerd bent wat betreft de bedrijven die je met je B2B marketing target, kun je écht aan de gang.